Hur ska taxi-chaufförerna få betalt?

Förutom tekniska och sociala innovationer såsom cykel, kollektivtrafik och förstås snälla kompisar som kan skjutsa, så står taxi-chaufförerna i San Francisco närmast maktlösa gentemot “samkörnings-företagen”.

Problemet är alltså att människor koordinerar sina flygplatsbesök över diverse internettjänster och – istället för att betala en dyr, enskild taxi – kommer överens med andra flygplatsbesökare att man delar bil på hemresan.

Konsekvensen blir förstås att de som försöker kontrollera detta fenomen inte kan urskilja “svarttaxin” från vanliga, hederliga medborgare som får skjuts av någon bekant. Hur ska man kunna urskilja en så kallad rideshare-passagerare från en legitim passagerare? Kolla vilka som inte kramas när de säger hejdå?

Jag har svårt att se någon vattentät metod utan att fråga ut de inblandade. Vilket, särskilt i en stressad situation som rese-avfärder brukar vara, inte är annat än kränkande mot den personliga integriteten.

Det här är ungefär lika hemskt som när stora, stackars skivindustrin förlorar mark mot din kompis USB-minne, internet och lokala LAN-partyn. Så keep calm and carry on, både skivindustri och taxibolag kommer i slutänden att tyna bort till förmån för fritt kulturdelande och nolltaxa i kollektivtrafiken. Viva Piratpartiet!

5 thoughts on “Hur ska taxi-chaufförerna få betalt?”

  1. Men hur tänker du nu?
    “både skivindustri och taxibolag kommer i slutänden att tyna bort till förmån för fritt kulturdelande och nolltaxa i kollektivtrafiken.”
    Om det inte finns några pengar inom kulturen kommer ni inte ha något att dela.
    Om det inte finns några taxibilar kommer den som verkligen behöver en taxi inte kunna få tag i någon.
    Känns inte det lite dumt?
    Ingen ny musik att dela och när bilen fallerar på väg till flygplatsen så finns det ingen som kan hämta dig.
    Hmmmm

    1. Hej! Jag tror vi har lite olika tolkning av saker och ting. Du är välkommen att se på det ur mina ögon:

      Fri kultur betyder inte gratis kultur. Folk måste fortfarande få tak över huvudet och mat i magen. Självklart finansierar och stöder man de kulturskapare som man tycker om med vad de än behöver – pengar, resor, festivaler att spela på etc!

      Om någon verkligen behöver få tag på en taxi – och det inte finns någon – så är det ju fortfarande högst osannolikt att samhället skulle göra sig av med personfordon utan ett hållbart och gångbart alternativ.
      (du får gärna förklara den situation du tror skulle kunna uppstå där specifikt fenomenet kommersiell taxi är vad som behövs – och andra alternativ inte fungerar)

      …och menar du att om din bil pajar på väg till flygplatsen så hoppar du in i första bästa taxi och lämnar din bil längs vägen? Ursäkta, men det låter som en ganska dålig idé.

      1. —–BEGIN PGP MESSAGE—–
        Version: GnuPG v1.4.12 (GNU/Linux)

        hQEMA2ZEbhWyGeOLAQgAtJQDEG4v94Y3mBfeXspu1Hxq4jwQ2SUSzpEKWGCaVIEt
        JWBxQjNlM5D87cjD+oplrui9OX/uZdBSNVSiKK3QM2woAejhyqmYP4YA9aQznGnW
        UDKSySm/YrPthX9D4s2J8dfOwv/w4rw1a88WS68rDVsPQ7yz9NeYvhh1OQzz2JhY
        R+t/m7RQ6PAS8PN7IUc7pRez08NwclWHbtZr8irk8Kfg9BSE2D/VBy/ST3tn5znG
        DSF5JjaZR00X/CuY8Vg7Z2+bnaqx4da8M1BwL20A7j9rBmmh11b3+BpatvXamgch
        7oGBRehGDBO/sY3eMrZl8L2xs9UH60RGsmopY+uXutLqAUdPYF6Qw2Hwnk8Ll2E+
        H7Z6XOag3NFExLW94U2aznNEBcNIgeafTml6QnZgIbEHhNxYdzNfdduMjM2iWgSY
        59BxnL2EcKxzSopz7kXdNu4diimGFe/A0jgRLgRMzNf+oQQNFT/OYK/Vokfb3BA/
        oVYBpiH8ZfCBftQmsxdKmZqGiMOGlX/ydL/BAKxiKellkIkMCCf/Yhu5616uAi74
        s8CObJ2nwhbUhb1c+8gv/R/s4lmIxwUpbkCbP1IGvjB+VF6tyswYWhbjHZqhsZNo
        vdg4HCCTBFk0K68zBU2UBTE/DrnZRRCyqsV9FzCrGhJQ11ooazzfM+eTWyjGlV6J
        O9gjgOl6zpgTbepikKLf5TlXqDCFSMfFpejP2JiioeRPj2tyCtBah92KYFDASB4c
        lGd8ev5/d+jHI9yBfIyYfyOYMom/HpkdoSIvA0bSddE79+a+XT434E2Q6G5jQExQ
        PXz/qZ1F1kPpFPQZyHTgYD4T0N2/m6zEbxrSnrOl6ZsGrlSTq86Nzphowr0DNeYQ
        GhlNuT2U0xxPp5dWgFxYdmlalmnAchTRzofOaW/LqsQgQIdk9vZdLXCzfjguzJkD
        3dgNWKG6JOlKM7CW3Vkl6wYu9h0De1O11GmSMG+e0GkVrcxn2oQ4anHgOFH146Ol
        vJQHHDGDnTS6uf0L2KAGmNpeIqaR/T5A78ONh5fVgelSe+Qfm7UUYB7l/J0YB6hz
        9fFMwsexhFeq9p5RWgBjVsVeVCzAB0mML5/aAt0whMcNY6+rwP8FrzEma7lAX5+e
        kN7jX5ebDO1sCMD9Zo7ebXh9nTpqIL97uq2q6m34ld4nj2TwVUAbz66tcaRAib0W
        grBVQAv5bvKPWpZs8jB31jquMpBwXWDEM26pYzysGVSoqATAXCBz6TUXrkF9VGcK
        2WvRzgPf2tn/uxf9uah5EADWXKk+FENq/II0judUoijk22WoslnRZDJM6TsFtru2
        4lte1RVvtcEoSc7+lWkDQYVBa0DkG7EOZVaBkEoxr53Xzv8UNXHav2aW3Y3mk4+m
        1d8WKR2vDIIxZKHqHPWr/ueI6XtSNb2S5YpcqBCSmDRyScLVinT9mqfYWJgQQY4M
        VHfwpPW/LW19iOCp/Apv21JmVYRINYgsXPLS4bU0i83zgMIhhRPKET2LRjcP/2rJ
        emI5poAiIbKLqCPqsCN0IoNxWhAm91rj9ft288tKYmoLoMoiu2tXP2WM9V5iOCMr
        cB1iOx9TdAYKuyp0I0m+GDmFSPNeC8x3uXiBTWpB/GAhVQg+GUysQe/dKcEUmQY+
        Q1aoXex9bOfTV8LDW1NJGRUaQCP2s/080ruzxdWtjfrIIvbeuXTpEQ4FafIaNXxz
        8klqLuBLxYblU6mES7JMQ8mCYRagZfcFxN0bZ241u6dq0+lp4ZTBXP8UGM4QcEB8
        Fbw/kZi/XAIH22xs32qZAyMXtmNUu/mVsip1
        =2Ti6
        —–END PGP MESSAGE—–

        1. Svårt att svara på något som ombeds ej postas publikt, men det skrevs i alla fall en (anonym) post här ovan som beskrev en situation där man enligt skribenten minsann visst behöver t.ex. taxi.

          Av någon anledning missar skribenten helt idén med förbättrad kollektivtrafik där man i ett önskat utförande t.o.m. skulle innebära att privat persontransport kanske t.o.m. skulle ses som ett ej önskvärt alternativ.

          Skulle kollektivtrafiken fortsatt se ut som den gör nu hade det förstås varit oförsvarbart att avveckla t.ex. taxitrafik. Det är ju dock inte _detta_ samhälle jag syftar på – utan ett där gemensamma färdmedel har utvecklats.

          Det är svårt att se framtiden, förstås, men de flesta kan väl ändå föreställa sig diverse scenarion utifrån beskrivningar?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *