SR P4-intervju om busskorten

Jag medverkade idag i en intervju på Sveriges Radio P4 Västerbotten i programmet “Västerbotten Direkt” med programledare Gerhard Stenlund gällande busskorten och dess sårbarheter (arkiverat hos SR). Inslaget varade c:a 15:40-15:50 idag 2011-03-10:

Inslaget går givetvis att ladda hem i ett fritt format (Ogg/Vorbis).

Jag är som bekant polisanmäld för detta, med en högst oklar rubricering. Media har nämnt “bedrägeri”, men det låter ju faktiskt helgalet. Då måste det vad jag förstår innebära att gärningsmannen går (åtminstone försöker gå) med vinning samt rimligen orsakar skada för annan. Andra stycket här nedan är nog vad Länstrafikens advokat syftar till ska vara mitt brott:

Brottsbalken 9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

Jag menar att detta absolut inte gjorts så att det innebär vinning för mig eller skada för någon annan. Det har jag dessutom tydliggjort för Länstrafiken redan vid min första kommunikation. Samtliga bussresor jag gjort har betalats för genom att köpa busskort och nollställa dem eller bara inte använda korten. Det handlar om totalt sett ett 70-tal resor vilka har inhandlats kontant under den tid som mitt undersökande pågått, allteftersom jag kommit på fler potentiella modifikationer och detaljer kring informationen.

I övrigt tycker jag att intervjun gick bra men tar givetvis gärna emot kritik om någon har något att säga. Släng iväg en kommentar nedan bara. Berätta gärna vad ni tycker om såväl agerandet från mig och Umeå Hackerspace såväl som Länstrafiken i Västerbotten.

12 thoughts on “SR P4-intervju om busskorten”

  1. Du har inte något uppsåt till vinningen så jag ser inte hur de skulle kunna ta det här någonstans. De är mest bara sämst.

    Dessutom är det knappast bedrägeri och det är enbart trolligt av deras juridiska ombud att påstå det, bedrägligt beteende skulle det isåfall kunna vara.

  2. Du har gjort så att någon IT-nisse på länstrafiken, eller någon som köpt in eländet, riskerar att tappa ansiktet och framstå som inkompetent. I dennes/deras ögon är du farlig, farlig för deras karriär. Under sig har dessa också en rad inställsamma smilfinkar som gör vad som helst för att visa sin förtrolighet. Därmed har du fått en hel hierarki av folk emot dig, folk som går över lik för att inte tappa ansiktet. Rätt eller fel har ingenting med saken att göra, bara prestige, karriärer och rädslan att förlora ansiktet. Vilket de iofs. gör genom sin anmälan mot dig, för varenda åskådare så är det du som framstår som hjälten och de som framstår som idioter.

    1. Magnus: Mnja, det kan ju även vara så simpelt att man gjorde en dålig upphandlings/offert-spec. Inkompetensen behöver inte finnas där, däremot är det tydligt att självkritiken, självdistansen och en sund skepsis inför viktiga inköp saknas.

  3. Det som är mest sämst är attityden:
    “Någonting har hänt, ring POLISEN!!!!!1111!!1oneone”
    Så slösar vi bort polisens tid och resurser, din tid och resurser, och dom lutar sig tillbaka och låtsas som ingenting hänt. Brinna i helvetet kan dom göra, jävla fjantar.

    1. Daniel: Äh, brinna i helvetet är väl lite överdrivet och kristet. Men helt rätt gällande polisens resurser. Med alltfler brott som inte utreds i god tid kanske man ska göra dem en tjänst. Fler skrivbordspoliser behövs (och inte patrullerande sådana, som politikerna vill få oss att tro).

  4. Jag vill i sammanhanget även nämna att det inte är förbjudet att “planka” på offentliga färdmedel. Det finns ingen lag mot det, till skillnad från vad många tror.

    Om någon “plankar” säger lagen enbart att färdbolaget har rätt att ta ut en “tillägsavgift” vid kontroll. (Det brukar man kalla “böter”, vilket dock är helt fel. Böter är något som tilldöms om man begått ett lagbrott.)

  5. Sitter och funderar på vad jag själv hade gjort om jag fått mailet från den ökända hackern MMN… förmodligen något i den här stilen:

    1) Pratar med kollegorna. Vi bestämmer oss för att ringa leverantören av systemet.

    2) Som leverantör av systemet blir jag bestört, och så kommer jag att uppmana min kund att polisanmäla det för säkerhets skull. Är hackern oskyldig så kommer polisen att säga det, och har han gjort något brottsligt så kommer polisen att utreda det.

    3) Han som fick mailet ringer polisen, han gör ju som leverantörer säger. Polisen tar upp en anmälan och ber om fler uppgifter.

    Eller för att ta ett närliggande exempel från verkligheten – en bekant fick igår en skum order i sin webshop. Han ringer de som sköter hans kortbetalningar i hans webshop för att dubbelkolla. De säger åt honom att lämna in en polisanmälan om bedrägeriförsök. Han ringer polisen som tar upp en anmälan.

    Katten på råttan, och råttan på repet, och repet på… logiken finns där, även i det här fallet, så det var nog mest otur att du kontaktade fel person helt enkelt. Om det är oförskämt att lämna in en polisanmälan? Nja, egentligen inte… det är liksom inte länstrafikens grej det här med säkerheten på deras kort och så, utan något de handlat upp från någon och så snurrar logiken igång och det slutar med en polisanmälan och eventuellt en husrannsakan ;-)

    Personligen tror jag att man behöver ha ett system för tekniska whistle-blowers, där man kan få cred för upptäckta säkerhetsluckor men vara anonym gentemot eventuella rättsliga processer. Typ Piratpartiets medalj i guld, silver och brons för nationens säkerhet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *