Skolarbeten blockeras av Umeå kommun

Umeå kommun stoltserade tisdag 24 augusti med att “digitalt lärande” i Umeå kommun är en självklarhet. Från och med denna höst har alla lärare och elever en personlig bärbar dator under skolåret. Däremot verkar det finnas policyrestriktioner som begränsar användbarheten av detta teknologiska hjälpmedel. Redan samma dag upptäckte en elev att hon inte kunde göra en skoluppgift på grund av detta.

Umeå kommun censurerar nämligen internetanslutningen i kommunens arbetsmiljöer inklusive skolan. Detta påverkar bland annat elever som ska arbeta med sina skolprojekt, exempelvis när man använder sig av en blogg som plattform för dokumentation. Umeå kommun blockerar nämligen selektivt åtkomsten till ordinarie, icke-kontroversiella bloggsidor. I vissa fall är dessa delar av och ibland nödvändiga för skolarbeten.

Filtreringen sker huvudsakligen efter en lista på sidor med pornografiskt eller annars olämpligt eller olagligt innehåll. Listan har levererats med lösningen “Websense” som används inom kommunen varpå det i viss mån byggts ut av administratörer vid Umeå kommun. Tanken är dessutom att varje skola för sig ska ha egen bestämmanderätt på vad som blockeras och ej.

Vid skolstarten konstaterade en elev vid Östra gymnasiet i Umeå att denne ej kan utföra sitt skolarbete på grund av filtreringen. Uppgiften går ut på att loggföra aktiviteter i form av eget arbete, vilket alltså inte går att utföra genom den valda bloggportalen.

Filtreringen av internet är en nödvändighet för att den tekniska administrationen inte ska bli ohanterlig. Många sidor, såsom pornografiska, blockeras helt och hållet till skillnad från exempelvis ovannämnda blogg som erbjuds en tidsbegränsad upplåsning på 1 timme ifall man omedelbart behöver ansluta. Eleven själv anser sig inte vara direkt utsatt:

Jag förstår blockeringen, och kan tänka mig att den är effektiv i många fall. [Det är inte alla som] använder bloggar i skolarbetet.

Eftersom det inte finns några regler på vilka böcker man får läsa eller musik man får lyssna på, i sina egna hörlurar åtminstone, bör det konsekventiellt innebära att övrig informationskonsumtion samt kommunikation ska tillåts för privat bruk i skolan under förutsättning att det inte stör skolarbetet. Ett vanligt återkommande problem med censur- och filterfrågor är att oskyldig och ibland nyttig information blockeras, medan de oönskade uppgifterna går att komma åt ändå med enkla, tekniska hjälpmedel.

Frågan man behöver ställa sig är ifall det är okej med filtrering av kommunikation i utbildningsmiljöer och för privat bruk eller om systemadministratörer bör begränsa snarare än tillåta i syfte att säkra drift och tillgänglighet i nätet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *