Att psykla är roligt

Ett projekt som jag låtit gro i huvudet är det ännu inkompletta psykla.nu. Under en diskussion med ett par vänner för ett tag sedan så konstaterades det nämligen ännu en gång att väldigt mycket cyklar dumpas, stjäls och förstörs i Umeå. Hemska tider.

Faktum är dock att jag i princip lyckats hoppa mellan olika dikescyklar i allmänt dåligt skick den senaste tiden. Dikescyklar brukar antingen inte gå att växla, vara tröga, ha trasig kedja eller vara oönskade av annan anledning och således dumpade i ett dike. När jag använt dem lämnar jag de olåsta, vilket gör att ibland kommer någon annan att hoppa på den och cykla vidare. Som ett kretslopp.

Detta är givetvis olagligt, “egenmäktigt förfarande” eller något. Fast frågan är vem som klagar, för en tanke kan ju vara att fler fungerande – olåsta – cyklar på gatan desto färre kapade lås och cykelstölder. Naivt, kanske, men en klar fördel gentemot att faktiskt förstöra egendom.

Jag vill heller inte använda en cykel som någon förmodligen saknar. Detta bekräftade jag häromdagen genom att hitta en riktigt bra cykel till polisen, en cykel som otvivelaktigt var stulen och sedan föraktfullt dumpad vid älvskanten.

Dagen efter ringde polisen och sade att de förmodligen redan hittat ägaren. Denne var överlycklig att ha fått igen cykeln i alla fall, då de även om jag inte önskar hittelön i princip kräver att ge mig detta (jag kryssade faktiskt i “nej” av en anledning). Historian förtäljer i vart fall att jag inte på något sätt kunnat berättiga användandet av cykeln.

Frågan jag ställer mig då är givetvis hur många av de övriga cyklarna som jag använder som saknas. Samt ifall ägaren verkligen vill få tillbaka dem i nuvarande skick. Lägg här till mina intressen i att meka, laga saker och rent generellt bygga något. Svaret är då givet att mitt nästa mål är att rusta upp alla cyklar jag hittar.

Detta är dessutom en kamp emot tiden.
Umeå kommun vill nämligen att övergivna och trasiga cyklar städas bort från centrum.

Cyklar som bedöms som skrot skickas till skrotning omgående. Som skrot räknas cyklar som saknar väsentliga delar, t ex hjul, styre och/eller har så svåra skador att de inte går att cykla på.

Cyklar som har ett värde tas om hand, fotograferas och registreras. Det gäller även olåsta cyklar som uppenbarligen är övergivna. Lista på tillvaratagna cyklar överlämnas till polisens hittegods.

Cykel märkt för skrotning i Umeå Röd klisterlapp på cykel: DEN HÄR CYKELN betraktas som skrot och SKROTAS efter 3v.

Notera cykeln ovan. Jag lämnade den vid gatan när jag såg den eftersom den inte gick att cykla med omedelbums. Det enda som var problemet med den var dock bakhjulet som någon verkade ha hoppat på. Så det var skevt. Och det gjorde att den “betraktas som skrot”.

Bakhjulet var skevt. Därför betraktas det som skrot?

Enligt kommunens cykelspanarpatrull verkar det så. Detta var kanske en engångsföreteelse – men det kan nämnas att denna cykel var borta dagen därpå. Någon annan betraktade den alltså som tillräckligt värdefull. Tillräckligt enkel att laga för att omhänderta den, kanske. Om nu inte cykelpatrullen återvände för att hämta in den, mina tvivel till trots.

Så – tanken med psykla.nu. För min del handlar det om att rädda cyklar, lämna in dem till polisen i brukbart skick och sedan – ifall ingen känns vid dem – efter 3 månader överta ägandet. Vad som händer sedan – vad cyklarna används till – återstår att se. Är man intresserad av psykla.nu så är det bara att haffa tag i mig och spruta idéer.

2 thoughts on “Att psykla är roligt”

  1. Vad hände med psykla.nu? Rann det ut i sanden?

    Nu är dom ju igång igen med att skrota (ibland fullt fungerande) cyklar som lämnats övergivna på stan.

    1. Ja, det gjorde det tyvärr för min del.

      Men jag tror faktiskt inte att de skrotas, för kommunen lämnar nog åtminstone de fullt fungerande cyklarna till polisen i karantän en stund (ifall någon skulle hämta upp) och därefter – eller kanske direkt rentav – till Returmarknaden på Gimonäs där de rustas upp av superbra, hårt jobbande kommunfinansierad arbetskraft och säljs billigt till medborgare i staden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *