Varför flyger folk?

Inte bara att det är världens dummaste säkerhetsregler på flygplatser i Sverige, det är ett känsligt färdmedel också! Nu är det vulkanutbrott på Island och det verkar orsaka oändligt med problem. Bland annat Sveafestivalen i Umeå har problem att få artister etc. på plats.

Frågan är varför man i första början inte bara använt sig av tåg eller buss. För bekvämlighetens skull liksom. Jag åker själv aldrig flyg någonstans. Kan bero på att jag inte är stressad och packar mitt schema fullt hela tiden och lider av i-landsjukdomar à la stress etc. Så jag är väl inte direkt jämförbar med stora, superkända människor som… ja, vilka det nu är på Sveafestivalen. Typ Gudrun Schyman.

Nämen, jag förstår inte riktigt grejen med att flyg faktiskt används så mycket som det görs. “Bara 1 timme till Stockholm” brukar vara ett argument för oss Umebor, eller för den delen ut i Europa i övrigt. Men ärligt talat, hur många har faktiskt nytta av den tidsförtjänsten?

Betänk exemplet att man åker till Stockholm. Passa på att åka nattåg eller buss så förlorar man inte särskilt mycket tid. Och man slipper nazikontrollen vid flygplats, jättelång förberedelsväntetid (+ 30min innan flyg + 30min ta sig utanför stan till flygplats) etc. etc. Vips är man uppe i ganska lång tid av stå-och-vänta, eller annan typ av ineffektiv tidsförströelse. Bättre är väl andra färdmetoder där man kan sitta och läsa, skriva eller bara fundera?

Betänk även exemplet att man åker till någon turistort. Typ i Frankrike, Italien eller annat i Europa. Varför inte tåga dit istället – så får man se något på vägen i alla fall. Så det inte bara innebär att man flyger i ett par timmar, kommer till ett hotell och idlar vid swimmingpoolen och dricker i baren och vandrar på turistgator med en massa folk som kränger iväg dumma turistprylar till dyra turistpriser. Ta en titt utanför kommersialismens staket på turistorten.

Fast okej, till ställen långt bort som Thailand kan man väl flyga. Vad man nu ska till Thailand och göra, förutom plocka upp ladyboys, sjukdomar och barnarbetesprodukter + lite soltid…

12 thoughts on “Varför flyger folk?”

      1. Var väl snack om att biljetter skulle vara personliga? Blev det inget av det eller har de inte infört det än?

  1. Hellre flyga än att ligga i samma nattkupe som en onanerade medelåldersgubbe. Hellre flyga än att knö sig in på x2000 tågen under jul, påsk och övriga lov då studenter kommer med sina gigantiska väskor. Hellre flyga än att spy på ett gungande x2000 pga åksjuka. Hellre dötid på arlanda än sitta fast i smålänska skogen pga signalfel/vagnfel/olycka.

    1. Peter: Ja, och tänk om man hade subventionerat tågbanor och sett till att det finns bättre redundans i tågnätet istället för att subventionera flyg år efter år efter år för attt vi “behöver” det i dagens stress-i-land.

      Tänk hur mycket transport som kunde lösas med tåg istållet för lastbil om det var ett mer välstöttat och välanvänt transportsätt. Om det råkar finnas något som heter konsumentmakt tycker jag vi avskaffar det för folk som inte vet sitt eget bästa. Wrrrrrr.

  2. hellre flyg än överpriser på tåg, ont i hela kroppen pga buss (jag är 1.80 och har inte hittat en enda buss som jag kan sitta i normalt utan att få fel i hela kroppen, 4-5 timmar är min gräns (då är du ungefär i luleå).

    Som sagt, flyg är billigare (oftast) och går snabbare och sova på tåg är bara en illusion, 20-25 timmar med tuff tuff och du har tur om du ens kan spola på toaletten när du vaknar vid så där 5 tiden på morgonen pga stock, slut vatten eller whatnot. Sen är det varmt i kupen (sommaren) o obekväma sovplatser, det stinker svett, rutten frukt och allt möjligt. Sen har jag inte ens kommit in på dom andra i kupén, äldre invandrare som skriker i telefon 9-10 timmar av resan utan minsta respekt för oss andra, eller fjortisar som ska lyssna på sin mobiltelefon (högtalare) och springa ut och in så man inte får ro. Sen är resturangvagnen proppad med alkisar (fotbollshuliganer) som tar upp alla platser för att dom vill fortsätta sitt supande efter att dom druckit upp sitt medhavda.

    Flyg är 1-1.5 timme och du får frukost sen kan du spendera resten av dagen att vila.

    Tåg är rena tortyren.. Sen kommer du aldrig i tid så du missar ändå din anknytning.

    Sen tycker jag du har fördommar mot dom som är turister. Att åka tåg över europa är väldigt bökigt då du måste passera flertalet tullar o gränser och sen är chansen stor att du blir rånad om du inte har ögat på din väska 24-7. Jag skulle inte våga ta med laptop eller systemkamera genom europa.

    1. Jag undrar vad du åkt för tåg egentligen. Jag har väldigt många gånger åkt nattåg söder ut från umeå; sthlm, gbg, örebro. Oftast sittplats, men även liggvagn någon gång. Har också åkt transsibiriska järnvägen = tåg i en vecka. Har gått hur fint hellst att sova på dessa tågresor.
      Har nästan aldrig stött på de problemen som du fabulerar. Högljudda resenärer har väl hänt någon gång, men det kan man ju råka ut för vilket transportmedel man än åker.
      Ta med öronproppar om du är så känslig, eller lyssna på musik och blunda? Då märker man ju knappt de andra i vagnen.

      Jag tycker det är synd att det är så dyrt att åka tåg numera, skulle gärna åka oftare om det var lite billigare.

  3. flyg: + cool upplevelse, snabbt, billigt, – krångligt att ta sig från flygplatsen, kontroller, bagage-krångel, miljöproblematik.
    tåg: + cool upplevelse, soft, – dyrt som fan, tidsödslande.
    buss: + billigt – tidsödslande.

    men man flyger pga pris + tid.

  4. Eftersom alla missaktar buss/tåg men ändå tycker det är så fantastiskt vill jag slå ett slag för automobilen. Man slipper nazistkontrollerna på flyget, slipper trängas med alkisar och retards. Sedan tar man sig fram i det tempo man själv behagar att färdas i, kör den väg man vill, samt stannar på de platser man själv vill.

    Men jag är naturligtvis böjd att hålla med om det faktum att tågbiljetter av dags dato är fruktansvärt överprissatta, och nu i tider av vulkanisk luftförpestelse lär ännu flera tvingas att utstå tågbolagens ockerpriset i brist på alternativ. Vi får allt hoppas att Deutsche Bahn köper upp hela skiten och sätter vettiga priser. .)

  5. Tyvärr, jag önskar att jag här kunde göra en utläggning om de stora fördelarna med tåg, men jag har bara negativa erfarenheter. När mina föräldrar hastigt och lustigt kom på att vi skulle hälsa på min bror i Skåne (2008) fanns det inga flygbiljetter och jag tvingades ta nattåget ner.

    Det var en mardröm från början till slut. Jag hade liggvagn, och sällskapet var det inget fel på, men det fanns nästan ingen luft i kupén, sängen var så obekväm att jag kände mig som en smörklick på en lutande tvättbräda och toaletterna var dödligt äckliga. Sov absolut inte en blund, så det var totalt bortkastade pengar (dubbelt så mycket som en budgetbiljett på flyget).

    Samma höst åkte jag också tåg mellan Kalmar och Göteborg. Hade fått en billig biljett… men det hade flera hundra andra också. Slutade med att jag fick stå i fem timmar utan något att hålla i mig och med min tunga dataväska på ryggen. SJ hade ingen koll på hur många som var ombord och vi var som laxar i en laxask tillsist. Hade det börjat brinna eller om tåget gjort en tvärinbromsning hade flera av oss garanterat blivit skadade. Tunga väskor ramlade från hyllorna och folk riskerade att få dem i huvudet…

    När tågen är bekväma, säkra och priserna rimliga kan jag gärna prova igen. Som det är nu ser jag dock inga skäl till att plågas i flera timmar extra när jag får en flygbiljett till STHLM för 300 drygt. Dessutom, skog har jag sett nog av i mina dagar (eftersom det ändå är typ det enda man ser från Norrlandstågen)… Sen är det detta med maten – man hinner inte ens bli hungrig innan man kommer fram med flyget medan man på tåget måste leva på varm matsäck eller svindyra gamla mackor från restaurangvagnen (som i sången om SJ, “Dom har rest i flera dar men ligger ändå kvar”…)

    Tycker det är tråkigt för dem som fastnat i flygkaoset men reser ändå inte så ofta så jag lär inte bli drabbad innan detta gått över.

    Flyg är ren och skär avkoppling för mig. Underbar utsikt, jag slipper köra själv (och släpper ändå ut mindre föroreningar…) och inga pipande mobiltelefoner eller störande telefonkommunikationer någonstans. Sorry, SJ… men som sagt, jag väntar…

    1. Kretsen-Anna: och tänk vad bra då om man kunde satsa mer på tåginfrastruktur och dylikt istället för att subventionera flyg. Då hade det blivit mycket attraktivare även för sådana som har otur!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *