Umeås “Social Media Club” hade vårens första träff

Jag kikade lite hastigt på ämnena förra terminen för “Social Media Club” här i Umeå i höstas. Det var intressant, men jag kom mig aldrig för att gå och lunchträffa dem. Jag hade annat för mig. Fast nu när jag ändå inte kan göra något så tog jag mig lite tid…

Även om jag själv inte anser att Facebook och Twitter är särskilt goda exempel på vad sociala media förutsätter, så är det ungefär vad diskussionen handlar om. Folk som i allmänhet fått nys om vad internet är kapabelt till.

Mikael Hansson presenterade idag Infotech Umeå, som är ett slags projekt hos Uminova Innovation (Umeå Universitet) att samla IT-nyheter inom Umeå (samt regionen runtikring också I guess). En av frågorna han ställde de ätande gästerna var “När en 16-åring i Sverige och en 12-åring i Kanada samverkar för att göra en video, vad innebär det egentligen?”. Han menade att fenomenet internet är större än när elektriciteten kom – eller när tryckpressen blev tillgänglig.

Efter den korta presentationen frågade värdarna vad vi som besökte SMC trodde skulle komma under 2010. Året 2009 var “sociala mediernas år”, med Facebook och Twitter, men vad har vi att vänta oss nu? Mitt personliga konstaterande var mest att åtminstone framöver kommer Facebook kommer att dö, precis som att t.ex. Apberget är på väg rakt utför. Intressant nog var en styrelseledamot i Apberget AB på plats, som fick ge svar på tal:

– Angående att Apberget är på väg stuprätt utför så kan jag nämna att vi har 10.000 unika inloggningar per dag. Det går alltså bra för oss.

Björn Wånge, Apberget AB (parafras)

Men då är ju frågan hur det såg ut för ett, två år sedan… Och gäller det där alla städer Apberget är aktivt i? 10.000 från Umeå (alltså 1/10 av invånarna) vore ju coolt, men är det även Sundsvall och alla andra ställen så blir det mindre imponerande. Nä – with all due respect – jag tror att Apberget är hastigt döende och att Facebook om något år kommer att ha trätt in på samma väg. Internetår är värre än hundår.

Att man sedan ombads presentera sig, ifall man hade något att säga, med sitt namn och var man jobbar kändes obekvämt för mig. “Jag jobbar inte och pluggar inte. Jag är allmänt ungdom bara” sade jag, fast glömde notera att jag inte är arbetslös för det. Min avsändare är bara lite otydligt. Dock var ju medelåldern på lunchen (fascinerande i sig) uppemot 40-50 år, så jag medger att jag kanske får brås situationen på mig själv. Höhö.

Umeå Social Media Club träffas sista fredagen varje månad, vad verkar vara 11.30 i foajén på Norrlandsoperan. Det är öppet för alla, så jag rekommenderar folk att gå dit och lyssna om de vill hänga med i Umeås internetsvängar. Lunchen är galet dyr, men som tur är åtminstone inte obligatorisk .)

8 thoughts on “Umeås “Social Media Club” hade vårens första träff”

  1. Dunno, man. Facebook är nog inte döende så snart, men alla kids verkar fly eftersom gamlingarna hittat dit :) Möjligt är att då att det krymper, men gamla människor verkar ännu bättre på att använda alla crap-appar som finns där och är klart dumma nog att klicka på viagraads.

    1. facebook kan dö snart.
      känner på mig att google kommer starta nåt skit närsomhelst.
      som är snyggare, och mega-kompatibelt med allt annat google kan erbjuda.
      communities liv är ju aldrig stabila.

  2. Facebook kommer självklart att dö men jag tror inte att vi ens är i slutet av dess livstid, men visst är sidan lite medelålders vid det här laget.

    Att Apbergets VD själv tror att det går bra visar ju bara att han är en företagare som är van vid att driva företag som säljer produkter och kan absolut noll om the internets och communities.
    Apberget är 103-åringen som hålls vid liv med syrgas på ett hospice, väntandes på att angel of death-sköterskan ska komma förbi med en överdos morfin.

  3. Hej!

    Jag är en av dem som tagit initiativ till och bjuder in till luncherna om sociala medier i Umeå. Du har HELT rätt i att sociala medier är så mycket mer än bara Facebook och Twitter, och det blir missvisande om diskussionerna bara stannar där.

    Nu tycker jag i och för sig att vi pratade om rätt så många andra sociala medier och trender på lunchen också, men samtidigt så är det också meningen att deltagarna ska vara med och styra diskussionen, och många tycks vara väldigt intresserade av just Facebook och Twitter. Det är alltid svårt att hitta en nivå som passar alla, några har inte så stor erfarenhet av sociala medier, andra är väldigt initierade. Vi tycker dock att det är kul att så många vill komma ändå – och dela med sig av sina tankar.

    Det var jättekul att du var engagerad i diskussionen, och huruvida Facebook och Apberget är på utdöende just nu eller senare är ju något vi inte riktigt vet; men det är alltid intressant att dra slutsatser och gissa.

    Angående namn och presentation: Jag skulle givetvis inte ha bett alla presentera sig med vad man jobbar med. Det var något som kom i hastigheten bara och fel ordval. Jag tycker själv det är otroligt värdefullt att det är stor blandning av folk; yrkesverksamma inom olika områden, studenter, arbetssökande, föräldralediga osv. Dessutom byter man ju dessa roller flera gånger under livet, så det låg absolut ingen värdering i det jag sa. Men jag ber om ursäkt om det uppfattades så!

    Däremot är det värdefullt och socialt intressant att få lite mer information om personen som pratar, än bara namnet. Kanske man skulle be folk presentera sig “vem man är”, eller liknande, för att undvika den känsla du fick.

    1. Halloj Jenny, jag märkte väl snarare av ursprunget för själva uppslutningen på den frågan, inte att det var negativt på något vis. Jobbar man inte med något finns ju femtielva möjliga orsaker t.ex, eller som i mitt fall att man arbetar ideellt på alla fronter så man inte “tillhör” ett företag t.ex. :)

      Jag tycker väl snarare att det är fascinerande hur man uppmärksammar sociala media inom diverse kommersiella industrier. Antingen så att det faktiskt är ens verksamhet (Apberget/Facebook/Myspace) eller genom att försöka driva som en marknadsföringskampanj (VK-bloggen, politiker t.ex).

      Kanske borde jag författa ett inlägg om vad jag anser att sociala media är – dvs ett intetfenomen. Det är som att man skulle kalla restauranger för “sociala matplatser”, tycker jag. Jag hade en diskussion med en person som nyligen diskuterat i sitt parti om strategier kring “sociala media” i sitt parti. Konstaterandet var väl att förhålla sig till sociala media som ett nytt fenomen är främmande för mig – och borde vara det även för äldre generationer :)

      Vi får se närvarhur jag hinner skriva ihop något om det!

      1. Ja det tycker jag du ska skriva om!

        Jag har själv svårt för ordet sociala medier, och hoppas det ska försvinna så småningom. Jämförelsen med restauranger var ju härlig. :o)

Leave a Reply to Mikael "MMN-o" Nordfeldth Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *