Kommersiella satsningar brukar suga

Varför suger det mesta som sker i kommersiell regi? De saker som lyckas lyckas för att de är Bra™. Bra™ saker framställs sällan enligt en affärsplan med inhyrda konsulter och önskemål från andra kommersiella institut. De som gör Bra™ saker brinner för vad de gör och gör det för att det ska göras. Inte på grund av vinstintresse.

Märk väl även skillnaden mellan vinstintresse (överflöd) och byggande av kapital för såväl investeringar (utveckling) som överlevnad (bibehållande).

Med det sagt, jag har inget emot kommersiella satsningar så länge det finns de som håller sig borta från de potentiella fallgropar med ett aldrig upphörande syfte/intresse att göra vinst.

Jämför (det som fick mig att skriva inlägget) Spotify vs. Last.fm t.ex. Last.fm är överlägset rent tekniskt och ändamålsmässigt. Att sedan Spotify kanske fått fler avtal skrivna är en helt annan grej – givetvis ser kommersiella syften ner på icke-kommersiella utövare. Precis som att icke-kommersiella utövare inte alltid (sällan?) strävar efter kommersialitet.

För att klargöra skillnaden: På Last.fm kan vem som helst skapa ett konto för uppladdning av musik man har de rättigheterna till. Det innebär att du som individuell ljudproducent kan stå på egna ben och dela med dig av dina egna kreationer.

Spotify betonar “sharing” som i att skapa kollaborativa spellistor och så. Dock blir du kvar i stadiet att få din musiksmak kontrollerad av exakt samma utbud som tidigare – om än jag medger att det definitivt är mer flexibelt än vad radiovärlden kan erbjuda…

Vad Spotify kan göra för att rätta till det är att anpassa bemötandet på sidan om Labels and artists till något som inte hör hemma på 1900-talet. Jag är som ett litet barn – jag vill kunna göra det här och nu.

4 thoughts on “Kommersiella satsningar brukar suga”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *