Väger inte digital försäljning upp? Featuring DRM

Laglig musiknedladdning ökar enligt DN.

Well, surprise? Vad kunde man förvänta sig egentligen? Det här ju exakt vad alla som laddat ner musik sedan Napster och tidigare har sagt. Och det var väl… snart 8 år sedan det kom?

“Men ökningen är ändå inte tillräcklig för att uppväga minskningen av den traditionella cd-försäljningen” står det i artikeln. Men hur mycket analys ligger egentligen bakom detta? Visst, det kanske inte väger upp _ekonomiskt_. CD-försäljningen var (okej då, är…) trots allt rätt spridande i pengaväg. Allt från butik till transportbolag till (större delen) skivbolag får ju inkomster därifrån. Fast det orsakar ju även högre priser.

Låt mig dock lägga upp ett par punkter som jag personligen tycker saknas i den där rapporteringen. Kanske IFPI själva har lite information (vilket de borde om de yttrar sig i frågan) som kan hjälpa till. Nåväl.

  1. Räknar man in de svenskar som handlar i utländska online-skivbutiker?
  2. Har de tänkt på att skivor innehåller flera låtar som kunder gärna väljer bort för att få tag på de där få låtarna som de vet att de vill ha (vilket man kan i nätmusikbutiker)?
  3. Förstår de att kunder t.ex. inte vill köpa från iTunes Music Store om man inte har iTunes och/eller en iPod? (eftersom det inte går att spela upp annars!)
  4. Förstår de att kunder t.ex. inte vill köpa från andra butiker om de _har_ en iPod t.ex? (eftersom .wma inte går att spela på den). Eller tvärtom, att man inte vill köpa från iTunes Music Store
  5. Förstår de att _kvaliteten är bättre_ om man laddar ner illegalt? (ljudkvaliteten samt funktionaliteten)

Egentligen kan man slå ihop punkterna 3,4,5 i samma. Och skriva ‘DRM!’ i storlek 96 med fet stil och röd färg. DRM är Digital Rights Management. En metod som implementeras på olika sätt för att _hindra_ människor att spela sin musik i t.ex. kompisens dator eller ens egen ibland för den delen. (försök spela upp skyddad musik från t.ex. cdon.com på en Macintosh med Mac OS X till exempel…)… om du nu vill ge dem pengar.

DRM är en teknologi som musikbolagen lagt åtskilliga miljoner (miljarder totalt, med summan av alla företag i åtanke?) på att utveckla och använda. Som orsakar att lagligt nedladdningsköpt musik fungerar _sämre_ än det du får från t.ex. The Pirate Bay eller DMZTorrent med hjälp av t.ex. µTorrent. Hosthost.

Nej usch. Jag blir helt förstummad när jag tänker på allt det här. Det förbigår mitt förstånd att man vill motverka kundens önskemål om rätten till privatkopiering (du vet, så du slipper köpa låten _igen_ om datorn går sönder…).

Det går att bränna ut på skiva via t.ex. iTunes åtminstone. Så mycket vet jag. Men hur länge till det går med ordinarie konsumentmjukvara är ett svar jag egentligen inte riktigt vågar höra.

Det intressanta, och jag hoppas du läst (eller hoppat) hit ner, är att det verkar som om bolagen egentligen inte bryr sig om piratkopieringen. Det är inte pga pirater de vill implementera DRM-skydden. (vilket är klokt, eftersom piratkopiering än så länge bara visat sig positivt för _musik_industrin).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *